lördag 24 mars 2012

FO - January cable socks.




Det här är första gången jag har stickat ett par alldeles egna sockor, utan att följa något mönster. Ja, om man bortser från raggisar då förstås. Jag har svårt för att säga att jag har hittat på mönstret för jag har ju egentligen bara plockat ihop lite olika tekniker som jag gillar och kombinerat dem på ett sätt som jag tycker är snyggt.

De har legat färdiga ett tag i väntan på att bli fotade. Eftersom de påbörjades i januari har de fått namnet January cable socks. De är stickade i Drops fabel (färg nummer 109, cerise) på stickor 2,5 millimeter, från resåren (64 maskor) och neråt. Det gick åt 70 gram garn till mig som har storlek 39 i skor. Flätorna på sidan gör att passformen är mycket flexibel och längden på skaften blev perfekt. De sticker precis upp ur bootsen om jag drar dem utanpå jeansen. Jag älskar att sidoflätorna liksom delar sig även om jag hade kunnat få till det snyggare vid hälen. Nåväl, man lär av sina misstag.

Det var inte sista gången jag komponerade ihop ett par egna sockor. Riktigt kul ju!

4 kommentarer:

  1. Först när jag såg dem ovanifrån tänkte jag att det var ju trevligt med en fläta, sådär, men det var ju väldigt fint med flätorna på sidan, vid hälen! Ser superfint ut och bara du vet vad som inte är hundra-hundra! :-)

    SvaraRadera
  2. Haha, det der var knappast något misstag! de blev ju skitsnygga!

    SvaraRadera
  3. men du det där mönstret kan du ju sälja, de är ju skitsnygga

    SvaraRadera